Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Blízká setkání nepočitatelného druhu

Stává se to. Třeba jste to taky zažili. Po dlouhé době se někde setkáte s člověkem, jehož jste kdysi dávno znali, celá léta jste o sobě nevěděli, najednou se setkáte, možná se připomenete, možná ani ne. Stalo se mi to několikrát, 

ale zde zmíním jen situace, kdy k "novým" setkáním došlo na území jiného státu.

Případ první: Jezdívali jsme kdysi k rybníku Boubrdláku ve Zdeslavi u Rakovníka. V pískovně, ve stanu, tam pravidelně celé léto vegetila paní s dvěma malými dětmi, byli z Loun. Táta za nimi jezdil o víkendech. Říkali jsme jí "paní z rokle", ani jsme se navzájem jménem neznali, ale vždy se příjemně bavili. No a v srpnu 1968 jsme takhle nějak někde na Rujaně v NDR zastavili na odpočívadle, a kdo, že tam též nezakotvil! Paní z rokle!

Případ druhý: Ve čtvrťáku, na koleji Katejetánka v Praze, to jsme, my holky, bydlely v buňkách, v druhém pokoji přebývala Slovenka jménem Anka. Nějak zabezpečila v místní jídelně koncert Katky Karovičové a Petera (příjmení si už nepamatuji - ale byl to fešák!), on hrál na kytaru, ona zpívala slovenské písničky a balady. Vše to Anka zakončila velkou žranicí, kde podávala brynzové halušky. Uběhlo několik let, takhle dopoledne jsem v Bratislavě, kde jsem bydlela, vyběhla o poschodí výš ke kamarádce Majce, obě jsme byly na mateřské, tož si trošku pokecat a děti si zahrají, no ne? A Majka mi představila přítomnou dámu. Katka Karovičová! Jasně si mne nepamatovala, ale domluvily jsme se. No, vida, ona to byla Majkina spolužačka z fakulty.

Případ třetí: Vyrazili jsme tehdy s manželem a malými dětmi opět na Rujanu. V té době se ani nikam jinam pořádně nedalo jezdit a my, jako železničáři vládli režijkou, takže jsme cestu měli za hubičku a mohli si dovolit slušné ubytování. Sedíme si tak v Binzu na terase cukrárny, když tu česky slyším: "Ty, dobytku, jeden! Koukni se, jak vypadáš! To je naposled, co jsi dostal zmrzlinu"! Nedalo mi, šla jsem se podívat. Koho nevidím! Rozkurážená Věra, s kterou jsem kdysi hrála v Rakovníku I. třídu ve volejbale, čněla s napřaženou rukou nad nezdárným potomkem. A Petr, její manžel, taky můj kámoš, který byl donedávna v Rakovníku tajemníkem městského úřadu, se jen smál.

Případ čtvrtý: Někdy ve třeťáku na VŠ v Praze jsem jako brigádnice po víkendech umývala nádobí na Hlavním nádraží. Tedy talíře. Na příbory byla nahoře kamarádka Jitka, ta musela z talířů i odstraňovat nedojedené zbytky. Na černé nádobí tam byly stálé zaměstnankyně, máma s dcerou. Za směnu jsem dostala 80 Kčs čistá ruka a ještě mi vždy vstřícný kuchař s sebou nalil do sklenice omáčku a přihodil kus knedlíku. Občas tam poletoval jakýsi Karel, nakládal z lahůdkářské kuchyně chlebíčky a ruská vejce, vytáhl to nahoru výtahem a rozvážel na ještěrce po perónech do stánků. To bylo samé ťuťulimuťuli a když to nezabíralo, zpíval, jódloval a vedl všelijaké řeči. Co já tehdy věděla, že podnik se jmenuje Jídelní a lůžkové vozy, závod Praha, Hl. nádraží?! A jak jsem se tak po letech ocitla v Bratislavě, jako kancelářská, u stejného podniku, dostali jsme s manželem, též tam v jídelňáku zaměstnaném, v r. 1987 od ROH rekreaci v NDR. Bydleli jsme v Rostocku, v přepychovém hotelu Mitropa rovnou nad přístavem. První večer nám mitropáci uspořádali opulentní večeři na uvítanou, kdo, že to nesedí u dlouhatánského stolu rovnou proti mě? Karel! Poznala jsem ho bezpečně i po deseti letech. On? Nevím. Nechali jsme to tak.

To jsou, byla, osobní setkání. Ale kolikrát se stane, že se sejdete s lidmi, slovo dá slovo, já jsem znala toho, já toho. Musím vzpomenou situaci, kde jsme se fakt nasmáli. Na jednom školení před třemi lety jsem bydlela s Věrkou od Mostu a ta najednou povídá: "Jak jsi z toho Rakovníka, a říkáš, že se tam všichni znáte, tak já jsem chodila na průmku s nějakým Luďkem B. z Rakovníka". A já na to: "No, jasně, známe se skoro od mala, teď má v Rakovníku psí útulek a odtud mám Žolíka!". Věrka pokračuje: "Na intru jsem bydlela s nějakou Eliškou M od vás". No, a byla jsem doma: "Tak s Eliškou se znám od třetí třídy základky, kdy jsem se přistěhovala, a hned první týden jsme se porvaly, protože se mi nelíbilo jak richtuje děti!"

Tak to vidíte, i to stáří je k něčemu dobré (pokud si pamatujete!). Tohle dvacítka nezažije.

Autor: Jana Mrázková | úterý 12.6.2018 1:01 | karma článku: 17,25 | přečteno: 391x
  • Další články autora

Jana Mrázková

Vystřílet nemocnici je zločin, stav vraha však chápu

K lékaři chodím jen v nejnutnějším případě (nechat si předepsat léky), Domácího lékaře nečtu, hrozilo by nebezpečí, že si člověk nalezne všechny choroby. O své zdraví se starám průběžně, Zdravou stravou, otužováním,

12.2.2020 v 22:10 | Karma: 28,50 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Zůstal jste svůj, aneb když (nejen) milenky pláčou

Běžná ranní radio kulisa, hráli Vaši písničku a najednou mne během ní zamrazilo. V to úterní ráno, když muž se ženou snídal, došla ona smutná zpráva. Dělovou ránu dal někdo jiný.

11.10.2019 v 15:08 | Karma: 13,73 | Přečteno: 437x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

"Napište blog, paní Žolíková, máte skluz!"

Pravila paní Matesová, když jsme se ráno potkaly s našimi pejsky na špacíru. Tedy, ona se jmenuje jinak, a já taky nejsem Žolíková. Jenže to máme tak vymyšlené: My pejskaři se obvykle při prvním setkání ptáváme na jméno pejska,

17.9.2019 v 23:21 | Karma: 19,55 | Přečteno: 410x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Asi toho má letos fakt hodně

Tedy Ježíšek. Přišlo mi v noci vnuknutí, že bych mu už měla pomoci zabalit dárky. Na rozdíl od loňska, kdy jsem dárky cpala těsně před Štědrým dnem do koupených vánočních taštiček, jsem to tentokrát vzala zgruntu.

8.12.2018 v 0:10 | Karma: 13,20 | Přečteno: 361x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Když krachne přátelství....

Inu, stalo se, co jsme ani jedna nejspíš neočekávaly a ani si to nepřály. Od prosince loňského roku jsme měly s Alenou u Čedoku zabeštelovanou dovolenou letos říjnu na Kypru.

14.11.2018 v 15:06 | Karma: 20,82 | Přečteno: 899x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Nekritizuji pomoc Ukrajině, brání se Babiš ve sporu s Černochovou o munici

4. května 2024  12:07

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš uvedl, že nekritizuje pomoc Ukrajině, ale netransparentnost aktuální...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 744x
Dívám se kolem sebe, ale i zapátrám v bohaté paměti.

Seznam rubrik