Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Frajtr a Hans Riemann, aneb my děti

Díky našemu tatínkovi jsme s bráchou měli nevšední dětství a maminka se s tím vším tak nějak smířila, tatínkovi jeho eskapády tolerovala, aniž by se do nich, na rozdíl od nás, dětí, dokázala vžít.

Takže nejdřív nás tatínek pojmenoval. Prvorozený syn Oldřich, jinak jmenovec po tatínkovi (rodiče byli evidentně v prvopočátku bez invence), byl asi ve svých třech letech přejmenován na Frajtra. Pro mne, která jsem byla o tři roky mladší, to bylo potom prostě normální. Myslela jsem si dlouho, že se tak opravdu brácha jmenuje. Bylo to praktické, protože, když maminka zavolala: "Oldo"!, bezpochyby tím myslela svého muže, když zavelela "Frajtr"!, nastupoval brácha. Jen mi, jako holčičce, bylo někdy divné, když příbuzní nebo rodinní známí bráchu oslovovali jako Olouška. Ve své makovičce jsem si to tenkrát přebrala, že brácha je prostě KOLOUŠEK.

Mně říkal tatínek Hansi. A když o mně mluvil, tak říkal Hans Riehmann. Já to slyšela jako hansrýman, Myslela jsem, že to má co společného s rýmou, kterou jsme s Frajtrem často trpěli, neboť jsme doma měli imrvére studený odchov, čímž nás tatínek otužoval. V bytě se na noc zatápělo až když teploměr ukazoval nejméně 15 stupňů, pod pyžamem jsem nesměla nosit spodní košilku. Nepamatuji, že by se nás, dětí, maminka zastala. Asi byla taky otužilá, protože, jak si vzpomínám, ráno, kdy vstávala, měla u noční košile všechny knofličky vepředu rozepnuté.

Dneska mi přijde, že jsem byla zřejmě dost tupá, protože jsem se asi až tak kolem svých deseti let věku konečně tatínka zeptala, proč se brácha jmenuje Frajtr. On už v té době byl velký a měl od rodičů zakázáno bít mě po hlavě.

Vysvětlení mne fakt zklamalo. Údajně ve svých zhruba třech letech měl brácha modrý kabátek s nárameníky, na každém byl zlatý knoflík. A můj děda, takto bojovník ve Velké válce za Rakouska - Uherska, v něm viděl svobodníka s jednou peckou, tedy frajtra. A když už jedno tabu padlo, konečně jsem se zeptala, proč jsem tedy Hansrýman. Dostalo se mi odpovědi, že Hans Riemann je německý herec. Z toho jsem tedy moudrá nebyla. Co teda s takovým člověkem mám já společného? Zase se to obrátilo k mému dědovi Janovi, jemuž se, když už byl z toho Rakouska - Uherska (narodil se ve vesnici Fratres, dnes v Rakousku), říkávalo za mlada Hans. Já vlastně byla Jana po něm, tak to tak nějak bylo v rodině. No, a toho Riemanna si můj tatínek k Hansovi přifařil, protože kdysi viděl film Hejtman z Kopiníku. To už mne dorazilo definitivně, tak já se jmenuji po nějakém vojákovi odněkud, proč mi  doma neříkají Janičko?

Časem se to srovnalo. Rodiče si vzpomněli jaká jména máme s bráchou v rodných listech a začali je používat.

Dnes jsem letmo (a zřejmě nedůsledně) proběhla wikipedii i google, Hans Riemann  (Johannes) tam figuruje jako archeolog, o herci ani zmínka. A já si jej zřetelně pamatuji z filmu Hokus pokus (taková blbina), na kterou mě tatínek v šedesátých letech dotáhl do kina, abych "jmenovce" viděla.

Očička jako škvírky a pusa od ucha k uchu. Už toho tatínka chápu.

Autor: Jana Mrázková | sobota 10.3.2018 23:56 | karma článku: 15,33 | přečteno: 500x
  • Další články autora

Jana Mrázková

Vystřílet nemocnici je zločin, stav vraha však chápu

K lékaři chodím jen v nejnutnějším případě (nechat si předepsat léky), Domácího lékaře nečtu, hrozilo by nebezpečí, že si člověk nalezne všechny choroby. O své zdraví se starám průběžně, Zdravou stravou, otužováním,

12.2.2020 v 22:10 | Karma: 28,50 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Zůstal jste svůj, aneb když (nejen) milenky pláčou

Běžná ranní radio kulisa, hráli Vaši písničku a najednou mne během ní zamrazilo. V to úterní ráno, když muž se ženou snídal, došla ona smutná zpráva. Dělovou ránu dal někdo jiný.

11.10.2019 v 15:08 | Karma: 13,73 | Přečteno: 437x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

"Napište blog, paní Žolíková, máte skluz!"

Pravila paní Matesová, když jsme se ráno potkaly s našimi pejsky na špacíru. Tedy, ona se jmenuje jinak, a já taky nejsem Žolíková. Jenže to máme tak vymyšlené: My pejskaři se obvykle při prvním setkání ptáváme na jméno pejska,

17.9.2019 v 23:21 | Karma: 19,55 | Přečteno: 410x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Asi toho má letos fakt hodně

Tedy Ježíšek. Přišlo mi v noci vnuknutí, že bych mu už měla pomoci zabalit dárky. Na rozdíl od loňska, kdy jsem dárky cpala těsně před Štědrým dnem do koupených vánočních taštiček, jsem to tentokrát vzala zgruntu.

8.12.2018 v 0:10 | Karma: 13,20 | Přečteno: 361x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Když krachne přátelství....

Inu, stalo se, co jsme ani jedna nejspíš neočekávaly a ani si to nepřály. Od prosince loňského roku jsme měly s Alenou u Čedoku zabeštelovanou dovolenou letos říjnu na Kypru.

14.11.2018 v 15:06 | Karma: 20,82 | Přečteno: 899x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 744x
Dívám se kolem sebe, ale i zapátrám v bohaté paměti.

Seznam rubrik