Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bílá růže od snědého muže

Sedli jsme si s vnukem Jendou u nás na Lochotíně na lavici před výčepem Alkron (ne Alcron), jen, abychom si trošku odpočinuli. Okolo pusto prázdno, ještě není počasí na vysedávání venku u pivka.

Šli kolem dva maníci, jeden třímal v pravici svazek bílých růží, usadili se u vedlejšího stolu, ten druhý skočil dovnitř pro pivko. A já, huba nevymáchaná, hnedka: "Joj, pane, to bude dneska MDŽ, to bude mít ženuška radost!"

"Mám ich sedem, tri pre ty velké, každé po jedné a mé malé dcérke Marike dám hned tri, ona si to zaslúží, slnko zlaté moje!"

A najednou ten mladý pán ke mně přistoupil, dal mi růži a řekl: "Aj vy si tiež zaslúžite, nechť je vám pre radosť k tomu MDŽ!"

Nemusím vysvětlovat, že jsem zůstala celá štajf, ale radostná, tolik jsem mu děkovala. Květinu od chlapa jsem hodně let už nedostala.

Až doma jsem vysvětlila pětiletému vnoučkovi co je MDŽ, samozřejmě tak, aby to jeho rozoumek pobral, nelze jej zatěžovat příběhem žen v Chicaga z předminulého století. Natož o postoji české společnosti, která mezinárodní svátek po r. 1989 zavrhla jako komunistický.

Osobně musím říci, a to mi nikdo nevezme, že jsem prožila krásné každoroční oslavy MDŽ. Bylo to na Slovensku v letech 1983 - 1989. Nechť padl 8. březen na jakýkoliv den, tak oslava se konala vždy v pátek. My, ženské, jsme dostaly v práci volno už v deset hodin, sraz byl pak v poledne v dopředu určeném podniku. To vše zařizoval zaměstnavatel spolu s ROH (pro mladší jedince: jednalo se o odbory). Všechny jsme přišly v hezkých šatech, některé si ještě skočily ke kadeřníkovi, těšily jsme se. Pak nás v parádní restauraci čekal oběd, každá jsme dostala květiny, na stole se střídalo občerstvení, slané i sladké. Vzhledem k tomu, že jsme dělaly na železnici, a neviděly se tak často, bylo témat na hovor přehršel. Po čtvrté hodině dorazili naši kolegové z práce a to byla ta správná chvíle pro muzikanty, kteří ddosud na živou muziku, která dosud jen preludovala. Zatancovali jsme si, zazpívali....joj, bolo tam dobre! .A skutečně, to poslední MDŽ na bratislavském hradě, kdy jsme vyšli na terasu a koukali na osvětlené město, v r. 1989, bylo symbolické. Už se to nikdy neopakovalo.

Doslechla jsem se pak o oslavách MDŽ v té době v Čechách. Karafiát a utěrky. Já nevím, neposoudím. 

Včerejší den mi rozsvítili dva muži. Malý Jenda, pochopitelně, a pak ten neznámý, jemuž bych mohla být matkou.

Dal mi jen tak růži, ani nevím jak se jmenoval.

Bílá růže od snědého muže

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jana Mrázková | čtvrtek 9.3.2017 11:17 | karma článku: 21,37 | přečteno: 637x
  • Další články autora

Jana Mrázková

Vystřílet nemocnici je zločin, stav vraha však chápu

K lékaři chodím jen v nejnutnějším případě (nechat si předepsat léky), Domácího lékaře nečtu, hrozilo by nebezpečí, že si člověk nalezne všechny choroby. O své zdraví se starám průběžně, Zdravou stravou, otužováním,

12.2.2020 v 22:10 | Karma: 28,50 | Přečteno: 1012x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Zůstal jste svůj, aneb když (nejen) milenky pláčou

Běžná ranní radio kulisa, hráli Vaši písničku a najednou mne během ní zamrazilo. V to úterní ráno, když muž se ženou snídal, došla ona smutná zpráva. Dělovou ránu dal někdo jiný.

11.10.2019 v 15:08 | Karma: 13,73 | Přečteno: 437x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

"Napište blog, paní Žolíková, máte skluz!"

Pravila paní Matesová, když jsme se ráno potkaly s našimi pejsky na špacíru. Tedy, ona se jmenuje jinak, a já taky nejsem Žolíková. Jenže to máme tak vymyšlené: My pejskaři se obvykle při prvním setkání ptáváme na jméno pejska,

17.9.2019 v 23:21 | Karma: 19,55 | Přečteno: 410x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Asi toho má letos fakt hodně

Tedy Ježíšek. Přišlo mi v noci vnuknutí, že bych mu už měla pomoci zabalit dárky. Na rozdíl od loňska, kdy jsem dárky cpala těsně před Štědrým dnem do koupených vánočních taštiček, jsem to tentokrát vzala zgruntu.

8.12.2018 v 0:10 | Karma: 13,20 | Přečteno: 361x | Diskuse| Osobní

Jana Mrázková

Když krachne přátelství....

Inu, stalo se, co jsme ani jedna nejspíš neočekávaly a ani si to nepřály. Od prosince loňského roku jsme měly s Alenou u Čedoku zabeštelovanou dovolenou letos říjnu na Kypru.

14.11.2018 v 15:06 | Karma: 20,82 | Přečteno: 899x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 199
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 744x
Dívám se kolem sebe, ale i zapátrám v bohaté paměti.

Seznam rubrik