Když si děti vykají

21. 08. 2017 19:09:10
Není to běžné, ale stává se to. Nejdřív jsem o tomto jevu kdesi četla, pak to zažila v reálu. Švagrová povila dvojčata a jak ta rostla, rozum a řeč brala, vesele si vykala.

My, dospělí, jsme se váleli smíchy, když ty dvě cácorky, zhruba dvouleté, konverzovaly typu (bylo to na Slovensku): "Maja, teraz sa budete so mnou hrať a keď nie, tak vas mama strčí do vany!". A druhá kontrovala: "Nie, Lyda, nebudem si s vami hrat, lebo ste taka ....lebo vas neĺubim!"

Není to vlastně nic nepochopitelného, všichni dospělí na děti mluvili v množném čísle, a děti to přejaly, aniž by rozlišily, že nejsou dvoje, ale jedinci, byť jednovaječné. Trvalo jim to snad do čtyř let jejich věku.

Tuto zkušenost mi potvrdil i druhý manžel, který měl z prvního manželství dvojčata, dva kluky. Ti ovšem byli od přírody trochu tvrdší, takže o výroky typu: "Vlado, já vas zbijem!", "Peťo, já vás zbijem eště viac!", nebyla nouze. Ověřovala jsem si tuto praxi i u své kamarádky Aleny, takto též matky dvojčat. Tam vykání mezi holčičkami nebylo, nejspíš proto, že se děti oslovovali ze strany rodičů jmény: "Ronynko a Ninuško, teď si dáte pyžámko.....".

Není maminky, potažmo babičky, která by nezaznamenala v průběhu růstu dětí/vnoučat perly, která jim vypadnou z úst. Měla jsem sousedku, která si na dětské žblebty vedla notýsek. Jednoho dne mi povídá: "To bys neverila, co zase z tých chalanov vypadlo: Marko (4roky) mi povedal - tak sme si s Paĺkom (2roky) potykali!" A já (ta Majka) na to: Ako?, Marko: "No dali sme si Tic Tac!" To, že malý Marko měl otázky typu: "Chodí poschodový autobus po schodoch?, Čo žerie žeriav (jeřáb)?", nás už potom nepřekvapovalo.

Má dcerka Jana, která měla pusu proříznutou od mala, se též nenechala zahanbit. Drkotaly jsme tehdy rozbahněným sídlištěm Záhumenice v Bratislavě Rači s kočárkem, březen, Janke bylo rok a půl. Najednou začala řvát: "Nevidí, nevidí!". Kouknu, kulicha měla až na nose. Ona o sobě mluvila v třetí osobě. Když se jí jazýček časem rozvázal, rozlišovala dospělé a děti výrazem: Maminky a Janinky. Jednou, byla ještě hodně malá, čekali jsme u výtahu na Dunajském mostě, chtěli jsme se vyvézt nahoru do restaurace. Šíleně tam foukalo, byla zima a ta malá najednou zahlásila: "Co ti dám na sebe?" Jako bych se slyšela. Vzpomněla jsem si na tuto příhodu, když včera můj malý vnouček, sedě v kočárku, měl za sebou mamku a tetu, které si povídaly. Začal hulákat: "Já neslyším!" Holt, aby mu něco neuteklo.

A když Janka trošku povyrostla a pochopila, že dospělí už nejsou "maminky", tak právě maminkám svých kamarádek a kamarádů na písku říkala jmény kamarádů, tj.: paní Denisková, paní Igorková, paní Lucinková.

No, a vidíte, jak ten čas běží. Už je to spoustu let, já tady na sídlišti chodím s pejskem Žolíkem, potkáváme se s paní, která má malého Matesa. A oslovujeme se: paní Žolíková, paní Matesová. Chechtáme se při tom a vůbec nemáme potřebu zjišťovat, jak se vlastně jmenujeme.

Autor: Jana Mrázková | pondělí 21.8.2017 19:09 | karma článku: 14.44 | přečteno: 315x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Miniblogy

Ondřej Flégl

Hnutí lhářů, ANO, zneužilo manželství pro všechny a bodlo liberály do zad

Kratičké pokračování mého dřívějšího článku, které popisovalo bezpáteřní, bezhodnotový oportunismus hnutí ANO. Zajímá mě, kdy asi zradí seniory? Ale počkat, to už vlastně udělalo, jak popsal Ústavní soud v případu důchodů.

29.2.2024 v 12:12 | Karma článku: 10.51 | Přečteno: 386 | Diskuse

Zdeněk Pokorný

Cenzura a její vliv na idnes ....aneb dobrá práce cenzury.

Je to zvláštní, kdysi a je to už dávno, bylo idnes nejčtenější ...nevěříte, jak říkám, už je to dávno....před dobou kdy lidé mohli říkat svůj názor. ....ostatně jsou to jejich prachy, čtenost a rozmanitost názorů není vhodná že

4.2.2024 v 11:11 | Karma článku: 21.98 | Přečteno: 446 | Diskuse

Horst Anton Haslbauer

Další z mé knihy Ruksak, legrace, erotika a smrt

Celá ta sranda začala 26. července 1939 po sedmé hodině, když mě maminka konečně vypustila ze svého lůna. Už bylo na čase, i když si stěžovat nemohu - po celých těch devět měsíců bylo o stravu a střechu nad hlavou postaráno -

6.1.2024 v 10:51 | Karma článku: 9.64 | Přečteno: 125 | Diskuse

Miloslava Cejpková

Už jste měli odvahu vlézt po svátcích na váhu?

Já jo, ale protože si už dlouhá léta vedu statistiku, kolik to háže, byla jsem tak zbabělá, že jsem z ní raději honem odskočila, než byla ta příšerná cifra jasná. Kombinace ekonoma a celoživotního cvalíka je vražedná...

6.1.2024 v 0:37 | Karma článku: 11.90 | Přečteno: 179 | Diskuse

Alina Čertilina

Onkologie II

Málokdy se dá jednoznačně určit hranici mezi pacientem který otravuje a bezdůvodně vysává zdravotnický systém a člověkem který má vážné onemocnění v začátečné fáze

30.12.2023 v 17:56 | Karma článku: 5.76 | Přečteno: 131 | Diskuse
Počet článků 199 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 744

Dívám se kolem sebe, ale i zapátrám v bohaté paměti.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...