Bílá růže od snědého muže

9. 03. 2017 11:17:07
Sedli jsme si s vnukem Jendou u nás na Lochotíně na lavici před výčepem Alkron (ne Alcron), jen, abychom si trošku odpočinuli. Okolo pusto prázdno, ještě není počasí na vysedávání venku u pivka.

Šli kolem dva maníci, jeden třímal v pravici svazek bílých růží, usadili se u vedlejšího stolu, ten druhý skočil dovnitř pro pivko. A já, huba nevymáchaná, hnedka: "Joj, pane, to bude dneska MDŽ, to bude mít ženuška radost!"

"Mám ich sedem, tri pre ty velké, každé po jedné a mé malé dcérke Marike dám hned tri, ona si to zaslúží, slnko zlaté moje!"

A najednou ten mladý pán ke mně přistoupil, dal mi růži a řekl: "Aj vy si tiež zaslúžite, nechť je vám pre radosť k tomu MDŽ!"

Nemusím vysvětlovat, že jsem zůstala celá štajf, ale radostná, tolik jsem mu děkovala. Květinu od chlapa jsem hodně let už nedostala.

Až doma jsem vysvětlila pětiletému vnoučkovi co je MDŽ, samozřejmě tak, aby to jeho rozoumek pobral, nelze jej zatěžovat příběhem žen v Chicaga z předminulého století. Natož o postoji české společnosti, která mezinárodní svátek po r. 1989 zavrhla jako komunistický.

Osobně musím říci, a to mi nikdo nevezme, že jsem prožila krásné každoroční oslavy MDŽ. Bylo to na Slovensku v letech 1983 - 1989. Nechť padl 8. březen na jakýkoliv den, tak oslava se konala vždy v pátek. My, ženské, jsme dostaly v práci volno už v deset hodin, sraz byl pak v poledne v dopředu určeném podniku. To vše zařizoval zaměstnavatel spolu s ROH (pro mladší jedince: jednalo se o odbory). Všechny jsme přišly v hezkých šatech, některé si ještě skočily ke kadeřníkovi, těšily jsme se. Pak nás v parádní restauraci čekal oběd, každá jsme dostala květiny, na stole se střídalo občerstvení, slané i sladké. Vzhledem k tomu, že jsme dělaly na železnici, a neviděly se tak často, bylo témat na hovor přehršel. Po čtvrté hodině dorazili naši kolegové z práce a to byla ta správná chvíle pro muzikanty, kteří ddosud na živou muziku, která dosud jen preludovala. Zatancovali jsme si, zazpívali....joj, bolo tam dobre! .A skutečně, to poslední MDŽ na bratislavském hradě, kdy jsme vyšli na terasu a koukali na osvětlené město, v r. 1989, bylo symbolické. Už se to nikdy neopakovalo.

Doslechla jsem se pak o oslavách MDŽ v té době v Čechách. Karafiát a utěrky. Já nevím, neposoudím.

Včerejší den mi rozsvítili dva muži. Malý Jenda, pochopitelně, a pak ten neznámý, jemuž bych mohla být matkou.

Dal mi jen tak růži, ani nevím jak se jmenoval.

Autor: Jana Mrázková | čtvrtek 9.3.2017 11:17 | karma článku: 21.37 | přečteno: 637x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 200 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.44 | Přečteno: 1290 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 199 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 744

Dívám se kolem sebe, ale i zapátrám v bohaté paměti.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...